Projekt „ŠIKOVNÍCI“
Základná škola v Jelke vyhrala v roku 2019 financovanie projektu s názvom „Šikovníci“.
Projekt je zameraný na rozvoj čitateľskej gramotnosti a aplikáciu nových foriem a metód vzdelávania žiakov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia. Začal v septembri 2019 bude ukončený v decembri 2019.
V rámci projektu bude zakúpený nábytok do učebne prírodných vied, pomôcky (lupy, mikroskopy, plášte,…), knihy a encyklopédie na skvalitnenie vyučovacieho procesu so zameraním na chémiu, biológiu a fyziku. Podporíme interaktívnu výučbu prírodovedných predmetov a zameranie sa na rozvíjanie bádateľských zručností žiaka a dôsledné porozumenie kľúčových pojmov a javov. Okrem iného sa môžete tešiť na prezentáciu žiackych projektov na Dni vedy v ZŠ Jelka a pasovanie žiakov za čestného Šikovníka.
ŠOV
Národný projektu „Škola otvorená všetkým“
O projekte
Národný projekt Škola otvorená všetkým (ŠOV) sa realizuje vďaka podpore Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje. Národný projekt implementuje Metodicko-pedagogické centrum (MPC), organizácia priamo riadená Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
Ciele projektu
Cieľom projektu je podporou inkluzívneho vzdelávania a skvalitnením profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov zabezpečiť rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelávaniu a zlepšiť výsledky a kompetencie detí a žiakov.
Projekt ŠOV nadväzuje na výsledky troch predchádzajúcich národných projektov pod taktovkou MPC (MRK, MRK2, PRINED) a jeho jedinečnosť spočíva vo vytvorení efektívneho modelu spolupráce viacerých zložiek vzdelávacieho systému: t. j. podpora a vzájomná spolupráca pedagógov a odborných zamestnancov materských a základných škôl vrátane pedagogických asistentov, odborných zamestnancov z CPPPaP, ako aj učiteľov zabezpečujúcich neformálne vzdelávanie detí predškolského veku mimo vzdelávacieho systému spolu s ich tútormi (rodičia týchto detí).
MRK
PROJEKT „VZDELÁVANÍM PEDAGOGICKÝCH ZAMESTNANCOV K INKLÚZII MARGINALIZOVANÝCH RÓMSKYCH KOMUNÍT“
Od 1. októbra 2011 implementuje Metodicko-pedagogické centrum národný projekt „Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít“, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho sociálneho fondu v operačnom programe Vzdelávanie a je určený pre základné školy v Trnavskom, Trenčianskom, Nitrianskom, Žilinskom, Banskobystrickom, Prešovskom a Košickom samosprávnom kraji, ktoré vzdelávajú minimálne 20% žiakov pochádzajúcich zo sociálne znevýhodneného prostredia. Projekt bude trvať 40 mesiacov do 31. januára 2015.
Koordinácia a implementácia národného projektu bude zabezpečená hlavnou projektovou kanceláriou v Prešove, kde bude sídliť aj regionálna projektová kancelária a prostredníctvom regionálnej projektovej kancelárie v Banskej Bystrici.
HLAVNÝMI AKTIVITAMI PROJEKTU SÚ:
• Vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov
• Podpora celodenného výchovného systému (ďalej len „CVS“)
• Technická podpora aktivít národného projektu
VZDELÁVANIE PEDAGOGICKÝCH A ODBORNÝCH ZAMESTNANCOV
Vzdelávanie PZ a OZ bude počas nasledujúcich mesiacov prebiehať na základe analýzy vzdelávacích potrieb. Expertné skupiny, pozostávajúce z pedagógov s dlhoročnými skúsenosťami s prácou so žiakmi z MRK, vytvoria 12 programov kontinuálneho vzdelávania a minimálne 40 učebných zdrojov, vydávaných aj v rómskom jazyku. Pre trvalejšiu podporu a dlhodobú udržateľnosť NP sa plánuje tvorba a implementácia dištančnej formy vzdelávania, teda e-vzdelávania, pre potreby programov
kontinuálneho vzdelávania.
PODPORA CELODENNÉHO VÝCHOVNÉHO SYSTÉMU (ĎALEJ LEN „CVS“)
CVS umožní účinný rozvoj žiakov z MRK aj mimo vyučovania, vrátane voľno časovej starostlivosti.
CVS poskytne možnosť doplnenia základného vzdelania v rámci špecifického vzdelávacieho programu pre žiakov, ktorí neukončili ZŠ.
Novovytvorené učebné materiály zatraktívnia vzdelávanie žiakom z MRK.
V rámci CVS prebehnú 3 osvetové programy, do ktorých sa zapoja rodičia žiakov z MRK.
TECHNICKÁ PODPORA AKTIVÍT NÁRODNÉHO PROJEKTU
Každá zapojená ZŠ dostane 2 interaktívne systémy.
Každá ZŠ dostane 1 didaktický balíček v hodnote 10 000 eur podľa vlastného výberu z predloženého katalógu spracovaného na základe analýzy potrieb ZŠ.
Každá ZŠ získa balíček školiaceho materiálu a potrieb v hodnote 1000 eur.
Cieľom projektu je prostredníctvom vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov zlepšiť vzdelanostnú úroveň osôb z marginalizovaných rómskych komunít a tým vytvoriť potrebné kompetencie pre ich ďalšie vzdelávanie a úspešnú adaptáciu pre potreby trhu práce. Špecifickým cieľom projektu je skvalitniť profesijné kompetencie pedagogických zamestnancov
a odborných zamestnancov, podieľajúcich sa na edukácii žiakov pochádzajúcich z marginalizovaných rómskych komunít. (www.mpc-edu.sk)
Recyklohry
Naša škola sa zapojila do školského recyklačného programu Recyklohry, ktorý vznikol v decembri 2010 so zámerom podporiť enviromentálnu výchovu žiakov.
Program usporadúva spoločnosť ASEKOL SK, ktorá zaisťuje zber a recykláciu elektrozariadení, ktoré už doslúžili. Projekt je určený všetkým MŠ, ZŠ aj SŠ na Slovensku a účasť v ňom je celkom bezplatná.
Zdarma je aj dodanie zberných nádob na vyslúžile drobné elektrozariadenia a tiež následný odvoz po ich naplnení.
Cieľom projektu je zvýšiť povedomie o triedení odpadov u mladej generácie, a tiež zaistiť recykláciu drobných elektrozariadení v čo najväčšej miere.
Žiaci našej školy sa v rámci projektu môžu zapojiť tiež do zábavných hier, výtvarných a literárnych súťaží, či fotografických úloh a kvízov z oblasti triedenia a recyklácie odpadov, ktoré bude organizátor projektu zadávať.
Za nazbierané drobné elektrozariadenia a splnené úlohy získa naša škola body, za ktoré žiakom budeme môcť obstarať rôzne učebné pomôcky, hry aj vybavenie pre voľný čas. Katalóg odmien a ďalšie informácie o projekte sú vám k dispozícii na www.recyklohry.sk.
Rodičia, aj vy sa môžete do Recyklohier zapojiť. Ak máte doma vyradené drobné elektrospotrebiče, venujte ich svojím deťom. Zaistíte tak ich recykláciu a svojim deťom pomôžete získať nielen body na nákup odmien, ale predovšetkým zlepšiť ich vzťah k životnému prostrediu.
ĎAKUJEME…
Projekt „Správaj sa normálne “
Projekt Správaj sa normálne je realizovaný v spolupráci s Policajným zborom SR OO Galanta, už od roku 2006. Projekt je venovaný žiakom piatych ročníkov, kde pomocou prednášok pomáhame žiakom uvedomiť si normy správania a prvé životné hodnoty vo veku, kedy začínajú experimentovať so svojim životom.
KomPrax
Národné projekty spolufinancované z prostriedkov operačného programu Vzdelávanie
Národný projekt KomPrax – Kompetencie pre prax realizuje od 3.1.2011 IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže a je zameraný na podporu kvality práce s mládežou prostredníctvom neformálneho vzdelávania. Neformálne vzdelávanie dopĺňa formálne
vzdelávanie, ktoré prebieha vo formálnom vyučovacom procese, a pôsobí najmä na rozvoj zručností, schopností a postojov.
Projekt KomPrax je podporený z Európskeho sociálneho fondu, Operačný program Vzdelávanie.
Národný projekt prostredníctvom neformálneho vzdelávania umožňuje mladým aktívnym ľuďom nadobudnúť kompetencie dôležité pre ich budúceho zamestnávateľa ako aj pre ich život v spoločnosti. Umožňuje im prevziať zodpovednosť za prostredie v ktorom žijú, reagovať na potreby vo svojom okolí, zorganizovať malý projekt a vďaka tomu si overiť svoje kompetencie aj v praxi. Vďaka pozitívnej skúsenosti zároveň národný projekt motivuje mladých ľudí ďalej na sebe pracovať a tým si rozvíjať najmä sociálno-osobnostné zručnosti (tzv. soft-skills), ktoré sú kľúčové pre úspešné uplatnenie sa v praxi.
Súčasťou projektu je aj budovanie partnerstiev so zamestnávateľmi a inštitúciami formálneho vzdelávania, ktoré vytvoria platformu na spoluprácu medzi jednotlivými organizáciami a inštitúciami a prispejú k uznávaniu prínosu neformálneho vzdelávania v oblasti práce s mládežou. Práca s mládežou je cieľavedomá činnosť, ktorá reaguje na potreby mladých ľudí a vedie k pozitívnemu rozvoju ich osobnosti. Je založená na princípe dobrovoľnej účasti mládeže, partnerského prístupu a vzájomného rešpektu. Jej úlohou je prispievať k zrelosti, nachádzaniu životného smerovania a sebapoznania jednotlivca aj skupiny. Realizujú ju pracovníci odborne pripravovaní na túto činnosť.“ Takto definuje prácu s mládežou nová Stratégia SR pre mládež na roky 2014 – 2020 a jej podpora a rozvoj je jednou z kľúčových oblastí ktorej sa IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže venuje.
IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže je štátna inštitúcia, priamo riadená Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR. Predmetom jej činnosti je práca s mládežou mimo školy a rodiny a mládežnícka politika na Slovensku aj mimo neho. Cieľom aktivít je implementácia štátnej politiky voči deťom a mládeži.
Národný projekt KomPrax – Kompetencie pre prax realizuje od 3.1.2011 IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže a je zameraný na podporu kvality práce s mládežou prostredníctvom neformálneho vzdelávania. Neformálne vzdelávanie dopĺňa formálne
vzdelávanie, ktoré prebieha vo formálnom vyučovacom procese, a pôsobí najmä na rozvoj zručností, schopností a postojov.
Národný projekt „Podpora profesijnej orientácie žiakov základnej školy na odborné vzdelávanie a prípravu prostredníctvom rozvoja polytechnickej výchovy zameranej na rozvoj pracovných zručností a práca s talentami.“
Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť
Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov EÚ
ITMS: 26130230025
O projekte
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave začal dňa 19.3.2013 pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky oficiálne realizovať národný projekt: Komplexný poradenský systém prevencie a ovplyvňovania sociálno-patologických javov v školskom prostredí. Riešenie národného projektu je naplánované na 33,5 mesiacov od priameho vyzvania (17/01/2013 – 31/10/2015).
Miestom uskutočňovania národného projektu je Trnavský kraj, Trenčiansky kraj, Nitriansky kraj, Žilinský kraj, Banskobystrický kraj, Prešovský kraj a Košický kraj.
Cieľovými skupinami národného projektu sú žiaci základných škôl so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, psychológovia, špeciálni pedagógovia, výchovní poradcovia pracujúci v základných školách a v zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie, vybraní rodičia a zamestnanci verejnej a štátnej správy.
Prioritným zameraním národného projektu je zvýšenie zamestnateľnosti a efektívna príprava žiakov základných škôl so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej “ŠVVP”) pre trh práce, prevencia pred nezamestnanosťou podporou kariérového poradenstva v zmysle programového vyhlásenia vlády.
Hlavné ciele:
- Zefektívniť systém výchovného poradenstva a prevencie (ďalej „VPaP“) – modernizovať pracovné podmienky, inovovať metodologické nástroje, metodiky, poradenské metódy, ďalším vzdelávaním zamestnancov systému VPaP s osobitným zreteľom na ich prácu so žiakmi so ŠVVP
- Digitalizovať prostredie a diagnostické nástroje využívané v systéme VPaP
- Inovovať, aktualizovať (reštandardizovať) psychodiagnostické nástroje, metodiky,testy, inovovať poradenské metódy a sprístupniť ich pre všetkých zamestnancov systému VPaP
- Skvalitniť interdisciplinárnu spoluprácu v rámci systému VPaP
- Zefektívniť prípravu žiakov ZŠ so ŠVVP pre trh práce, uľahčiť ich sociálnu inklúziu, zvýšiť ich zamestnateľnosť, zníž pravdepodobnosť marginalizácie na trhu práce – čo predstavuje preventívny prístup pred možnou nezamestnanosťou, osobitne pred dlhodobou nezamestnanosťou
Cieľové skupiny
- 1300 výchovných poradcov, učiteľov zo ZŠ
- 10000 žiakov základných škôl so ŠVVP (s poruchami správania, s poruchami učenia, so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredia)
- 300 psychológov a 300 špeciálnych pedagógov zo systému VPaP
- 500 rodičov
- 14 zamestnancov verejnej správy a samosprávy
- 100-členná Expertná skupina (zložená z vybraných psychológov, špeciálnych pedagógov a výchovných poradcov zo škôl a zariadení VPaP, expertov z VÚDPaP, vysokých škôl, orgánov štátnej správya samosprávy)
Prínos národného projektu a jeho udržateľnosť
Metodické inovácie, moderné metodologické nástroje, nové učebné a informačné zdroje a v neposlednom rade zvýšená kvalifikácia poradenských pracovníkov budú dlhodobo využiteľné vo verejnom záujme – v efektívnom výchovnom poradenstve a prevencii určenej žiakom so ŠVVP a ich rodičom.
Implementáciou psychodiagnostických metodík, testov do digitálneho prostredia a ich odborným používaním sa výrazne zvýšia digitálne kompetencie cieľovej skupiny. Digitalizácia psychodiagnostických metodík, testov významne pozitívne prispeje k trvalej udržateľnosti kvality poradenského systému v SR – natrvalo skvalitní proces diagnostiky a zefektívni poradenskú intervenciu.
V rámci národného projektu a po jeho ukončení počítame so zvýšením efektivity poradenskej činnosti systému VPaP, ktorý je kľúčovým nástrojom sociálnej inklúzie žiakov so ŠVVP, vrátane ich optimálneho začlenenia sa do sveta práce.